15 березня світова спільнота відзначає міжнародний день захисту прав споживачів. Усі держави сприйняли ідеї захисту інтересів споживачів як ключові в економічному і політичному житті суспільства, проваджуючи їх через ряд фундаментальних прав, а саме: право на якість і безпеку, захист економічних інтересів, відшкодування шкоди, вільний вибір товарів і послуг, а також судовий захист. Ідея захисту прав споживачів поступово матеріалізувалась і знайшла своє втілення в утворенні різноманітних суспільних об'єднань, правових норм тощо. Проте лише в середині XX століття цивілізовані відносини між виробником і споживачем почали ґрунтуватися на чітких правових засадах. 15 березня 1962 року президент США Джон Кеннеді виступаючи із зверненням до Конгресу та об’єднань споживачів вперше проголосив права споживачів: право на безпеку, право на інформацію, право на вибір, право бути почутим.
При цьому президент Кеннеді наголошував, що споживачі є найбільшою економічною громадою, яка відображає інтереси майже кожного члена суспільства. Пізніше до вище згаданих прав додалися ще чотири: право на відшкодування збитків, право на споживчу освіту, право на задоволення базових потреб і право на здорове довкілля. Саме ці права стали фундаментальними, а на їх захист в теперішній час орієнтовані уряди держав світового співтовариства. В 1985 році Генеральна Асамблея ООН прийняла Керівні принципи для захисту інтересів споживачів. Підписала затверджені ООН принципи й Україна. Україна першою була визнана рівноправним членом Міжнародної організації по стандартизації. Перша книга по зазначеному напрямку теж була написана у нас. В 1918 році в Одесі в розпал громадянської війни була видана брошура «Фальсифікація найважливіших продуктів харчування», в якій були розписані способи розпізнання підробок. Процес становлення та формування системи захисту прав громадянина ґрунтується на статті 42 Конституції України, згідно з якою держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів. Стаття 50 Конституції України «кожному гарантується право вільного доступу до інформації … про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення. Така інформація ніким не може бути засекречена». Купуючи товари чи продукти харчування будьте пильними! Вимагайте повну інформацію про товари та послуги. Основною проблемою можна назвати нехтування основним принципом захисту прав споживачів – це відсутність, або неповна, або недостовірна інформація про продукцію. Найперша порада споживачеві-завжди необхідно зберігати документи, що підтверджують факт купівлі-продажу. Це можуть бути договори, квитанції, чеки, акти виконаних робіт тощо, бо при відсутності вищевказаного документа захистити права споживача практично неможливо. При купівлі товару потрібно уважно ознайомитись з інформацією про нього, його особливості та вимоги щодо експлуатації. Бо часто трапляється так, що людина через незнання сама зіпсувала товар, не прочитала інструкцію перед початком застосування. І коли під час гарантійного строку (14 днів) необхідно визначити причини втрати якості продукції, продавець (виробник, виконавець) зобов`язаний у 3-денний строк з дня одержання від споживача письмової згоди організувати проведення експертизи продукції. При купівлі побутової техніки не забудьте зробити відмітку про продаж у технічному паспорті та гарантійному талоні придбаного товару. Закон зобов’язує виробника (виконавця) забезпечити нормальну роботу товару протягом гарантійного терміну. Гарантійний строк зазначається в технічному паспорті або в іншому документі, що додається до товару. У разі поломки товару протягом встановленого гарантійного строку виробник (виконавець) повинен забезпечити безкоштовне виконання робіт з гарантійного ремонту. Він полягає у проведенні робіт, пов‘язаних з усуненням недоліків товару, з метою його використання за призначенням протягом гарантійного терміну. Закон передбачає єдиний випадок відмови в гарантійному ремонті — порушення споживачем правил експлуатації товару або його зберігання. Але цей факт має довести сторона, до якої споживач пред‘явив вимогу про безоплатне усунення недоліків. Причому порушення правил експлуатації повинно бути доведено експертизою. Якщо непродовольчий товар виявився якісним, але не підійшов покупцеві за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин то в такому разі протягом 14 днів його можна обміняти на аналогічний у цього ж продавця, але обов’язково із пред’явленням розрахункового документу, наприклад чеку і якщо він не використовувався та збережений його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики. Але слід нагадати, що постановою Кабінету Міністрів України, визначено який наведений перелік товарів, що не підлягають обміну чи поверненню після купівлі, а саме: продовольчі товари, лікарські препарати, засоби гігієни тощо. Серед непродовольчих не можна повертати парфумерно-косметичні засоби, м’які дитячі іграшки, зубні щітки, апарати і помазки для гоління, рукавички, тканини, натільну і постільну білизну, друковані видання, вироби з натурального та штучного волосся, товари для немовлят (пелюшки, соски, пляшечки для годування тощо), ювелірні вироби з дорогоцінних металів та ін.Тож, шановні споживачі, будьте освідчені та уважні - все це заощадить Ваш час та гроші і збереже Ваше здоров’я!