понеділок, 1 березня 2021 р.

ЄВГЕН ПАТОН - людина, що навчила світ будувати мости

 Євген Оскарович Патон (1870-1953) — український академік, видатний вчений, який мав блискучий інженерний талант. Саме він створив унікальну українську школу мостобудування, перетворивши цю  справу не тільки в складну науку, а й в справжнє мистецтво. Найбільш відоме творіння вченого носить його ім'я — міст Патона в Києві.  Інститут електрозварювання, який він створив, вніс серйозний вклад в розвиток безлічі галузей української промисловості, а ціла плеяда учнів Євгена Оскаровича з успіхом продовжила його справу як в Україні, так і в інших країнах.

 Майбутній академік народився в сім'ї дипломата, проте з юних років його цікавили точні науки , особливо його приваблювало конструювання. Згодом Патон так згадував про свій вибір: «Мене приваблюють не самі по собі точні науки, а можливість їх практичного застосування. Абстрактні числа і формули не для мене. Інша справа — побачити, як ці формули і ряди цифр втілюються в будівельних конструкціях». Він точно знав, що хоче стати тільки інженером, і тому після закінчення гімназії відразу ж вступив на інженерне відділення Дрезденського політехнічного інституту. Уже на старших курсах йому довіряли дуже відповідальні проекти, а також залучали до викладання. У 1904 році ректор Київського політехнічного інституту Зворикін запросив 34-річного Євгена очолити кафедру мостів. У Києві Патон взявся за справу з усім властивим йому ентузіазмом і докладністю. . Він покінчив з прикрою практикою  умоглядного викладання, обладнавши навчальні аудиторії необхідною кількістю наочного матеріалу. Майбутні інженери повинні були знати, як виглядає не тільки міст, але й всі  його складові. За роки роботи в Київському політехнічному Євген Патон встиг дуже багато: за його проектами були побудовані мости в Тифлісі (Тбілісі), два мости через річку Рось, пішохідний міст через Петровську алею (більш відомий як «міст закоханих»).

 Всього з 1896 по 1929 рік вчений створив 35 проектів мостів. Він, по суті, заснував вітчизняну школу мостобудування, в основу якої лягли: доцільне проектування, здешевлення проектів і будівництва за рахунок новацій в області конструктивних форм і економічності використання металу.

Патон організував у Київському політехнічному інституті окрему кафедру зварювання, очолив зварювальну лабораторію та Електрозварювальний комітет у Києві. Дніпропетровський завод металоконструкцій був першим підприємством, де автоматичне зварювання під флюсом використовувалося для випуску планової продукції — балок для суцільнозварних мостів. Так дві справи життя Євгена Патона — електрозварювання і мостобудування — з'єдналися в одне ціле.

 У 1950-53 роках Патон керував проектуванням і будівництвом першого суцільнометалевого 1542-метрового моста через Дніпро, створеного без єдиної заклепки.

Всього за проектами академіка Патона було споруджено понад 50 клепаних і 100 зварних металевих мостів, більшість з яких служить людям і до наших днів.