9 листопада виповнюється 230 років із дня смерті
відомого українського філософа-мислителя, поета, педагога, перекладача і
музиканта Григорія Савича Сковороди. Він належить до найвидатніших виразників
української ментальності ХVІІІ століття. У його творах відобразилися світогляд, стиль,
спосіб мислення, жива душа українського народу. Народився Григорій Сковорода 3
грудня (22 листопада за старим стилем) 1722 році у козацькій родині в містечку
Чорнухи на Полтавщині. Зростав і виховувався серед селян, у типовій українській
родині на засадах народних чеснот і норм християнської моралі та етики, які
завжди звертались до внутрішнього світу людини, вчили жити на основі любові й
добра. Вже в ранньому дитинстві почала формуватися духовна постать Г. Сковороди
під враженням чарівної української природи, яку він надзвичайно любив. Визначну
роль у вихованні Григорія відіграла родина й рідна школа. Упродовж
1734–1753 років він здобув ґрунтовні знання з гуманітарних наук у
Києво-Могилянській академії, хоч повного академічного курсу не закінчив. У 1742–1744 роках був
співаком придворної хорової капели цариці Єлизавети, отримав добру, як на той
час, музичну освіту, звання регента. А вже в 1745 року вирушив до Угорщини,
завербувався до «Токайської комісії з заготівлі вин до царського двору» під
керівництвом генерал-майора Федора Вишневського, де пробув п’ять років.
Мандруючи країнами Європи Г. Сковорода вдосконалював свої знання, цікавився
народним життям, звичаями, мистецтвом, віруванням. І все це згодом
відображалося у його творах. Викладаючи в Харківському колегіумі піїтику,
синтаксис, грецьку мову, Г. Сковорода захопився античною літературою. Тоді він
почав писати «Байки харківські». Згодом залишивши роботу в Харківському
колегіумі останні 25 років життя подорожував українськими і російськими
землями. Помер
Григорій Сковорода 9 листопада (29 жовтня за старим стилем) 1794 року у селі
Іванівка (нині – Сковородинівка) на Харківщині. Впродовж багатьо років спадщина
Г. Сковороди не втрачає своєї актуальності, не перестає привертати увагу
численних науковців, громадських діячів, освітян, надалі залишається
невичерпним джерелом удосконалення педагогічної теорії і практики у різні
періоди розвитку українського суспільства. На етапі соціальних трансформацій в
Україні філософські й педагогічні твори Сковороди відкривають у контексті
сучасних викликів демократичні, гуманістичні ідеї освіти, навчання й виховання
молоді. Високо цінували Григорія Сковороду як народного філософа український
історик і письменник М. Костомаров, П. Куліш. Іван Франко, один із найбільших
знавців давнього письменства, оцінив постать Григорія Сковороди, як «появу
вельми помітну в історії розвитку українського народу, вважаючи його «предтечею
нової епохи», у творчості якого, хоч і в старій формі, знайшли вираження «нові
ідеї європейської філософії й етики». Самобутнє світобачення та творча спадщина
Григорія Сковороди, представлені у діалогах, трактатах, епістолярії, поезіях,
байках, притчах. Аналіз літературних джерел засвідчує, що предметом наукового
осмислення вчених різних поколінь стали подвижницьке життя, багатогранна творча
діяльність, філософські й педагогічні погляди та й сама особистість Григорія
Савича Сковороди.